Cairns, , Daintree, Mossman, Atherton - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jolanda Ginkel - WaarBenJij.nu Cairns, , Daintree, Mossman, Atherton - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jolanda Ginkel - WaarBenJij.nu

Cairns, , Daintree, Mossman, Atherton

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 Juni 2018 | Australië, Sydney

Zaterdagochtend 2 juni gaat de wekker om 5 uur,
Even douchen, aankleden en de laatste spullen in de koffer.
Cees en Sue Ellen hebben voor 6 uur een maxi-taxi besteld dus gezellig met zn allen naar het vliegveld van Sydney.
Hier hadden we nog tijd om met zn allen te ontbijten. Daarna afscheid genomen, Cees en Sue Ellen weer terug naar huis in Brisbane en wij verder met ons grote avontuur! Gelukkig is het afscheid nu voor korte duur want we zien ze 15 juni weer!
Op naar Cairns! Een vlucht van ongeveer 3 uur. We zaten allemaal apart in het vliegtuig, wel jammer maar ik zat naast een hele aardige Australiër met wie ik gezellig kon kletsen ( ja collega’s die dit lezen, zelfs in het Engels klets ik ze de oren van de kop ;-). ) Hij woonde in Sydney ,maar vloog heen en weer om de entertainment in de vliegtuigen te testen. Hij was voor zn werk ook wel eens in Amsterdam en Den Haag geweest .

Een aardige taxichauffeur bracht ons naar Sheridan Street, waar we onze camper gingen ophalen. Vervolgens zijn we naar een groot winkelcentrum gegaan om boodschappen in te slaan bij Coles, een grote supermarktketen in Australie.
Onze eerste camping was Cool Waters Holiday Park in Cairns.
Een mooie rustige camping ( het is ook nog geen vakantietijd hier) aan een waterkreek waar veel schildpadjes en vissen zwommen, prachtig.
Hier bleven we 2 nachten. Op zaterdag verder niet veel gedaan, lekker relaxen en de jongens waren blij dat er wifi was ;-)
Zondag 3 juni was DE dag voor Niels. Al van kleins af aan is het zijn grootste wens om in het Great Barrier Reef te gaan snorkelen en dat ging nu gebeuren!
Een mannenuitje want ik heb besloten om niet mee te gaan, ben zo gauw zeeziek dat ik het risico niet wilde nemen ( Achteraf een goede beslissing, want we hadden behoorlijk veel mensen groen en geel over de railing gehangen.. )
Om 8.30 vertrok de boot en om 16.45 waren ze terug in de haven, dolenthousiast natuurlijk, Ze zijn in 3 gebieden wezen snorkelen. Helaas zijn er geen foto’s van, de foto’s van de fotograaf aan boord waren nogal wazig.

Ondertussen had ik de dag voor mezelf. Eerst terug naar de camper gelopen en eens gekeken wat er verder te doen was. Mijn oog viel op de Botanic Gardens, een wandeling van 6 km.. ik had alle tijd dus waarom niet. Rugzak mee, flesje water mee en wandelen maar!
Over de prachtige promenade van Cairns die een paar kilometer lang is. Rechts van me het water, links de promenade met onderweg een prachtig buitenzwembad met uitzicht op de zee. Overal bbq-plekken, met dakjes erboven, families die er samen kwamen, stoeltjes en tafels mee en samen relaxen. Een grote buitenspeeltuin met waterornamenten, beachvolleybalvelden, jeu de boulesbaan, gymtoestellen, picknickbanken, waterfonteinen en dat op prachtige grasvelden, nergens rommel te zien, alles zo schoon en geen graffiti op bankjes en alles gratis. Zo kan het dus ook!
In Nederland was alles alweer ondergeklad of vernield, hier is iedereen relaxt, behulpzaam en zo vriendelijk.
Vrienden die aan her voetballen zijn, veel mensen die joggen langs de promenade . Een prachtig blauwe lucht en wat een uitzicht!
Kortom ik ben verliefd op Australie en zeker op Cairns!

Maandag 4 juni vertrekken we van de camping en rijden we richting Daintree, waar het regenwoud is.
Onze eerste stop onderweg is Baron Falls, een grote waterval bij Kuranda.
De weg ernaar toe is behoorlijk slingerig dus ben behoorlijk misselijk. Lopend naar de waterval komt mn maaginhoud er dan ook uit, wat voelde ik me ziek!
Ik knapte er toch enigszins van op en het uitzicht op de Baron Falls maakte het weer een beetje goed ;-)
De volgende stop was Palm Cove, echt prachtig, Wat een uitzicht! Een mooie pier waar mensen aan het vissen waren, een prachtig blauwe zee, wat bergen op de achtergrond en een mooi strand! Ook hier zitten krokodillen in het water dus je kunt niet op het strand gaan liggen.
Bij een strandtentje onze eerste fish and chips gegeten, was heerlijk!
Daarna naar Port Douglas, een mooie haven waar we even een mooi bootje hebben uitgezocht :-)
En als laatste deze dag gingen we naar de Mossman Gorge, een mooie rivier, met veel grote stenen erin, en meteen een wandeling door het regenwoud gemaakt. Echt supermooi, net een sprookjesbos. Alles dicht begroeid, mooi groen en de mooiste bomen, palmen, dikke boomwortels die over de paden kronkelen en veel lianen, waar Tarzan blij mee geweest zou zijn.
Na deze drukke dag waren we rond 18 uur in Daintree Village, waar we verbleven op het Daintree Riverview Park. Beetje oude boel maar wel schoon beheerd door een typische Australier, die meteen een praatje kwam maken.
In een schuur had hij een soort ‘museum’ met allemaal typische spullen uit Australie ( ouwe zooi eigenlijk haha maar wel leuk)
Tijdens het avondeten kon ik mn ogen bijna niet open houden, dus ging na het eten op bed liggen, maar uiteindelijk gewoon de hele nacht doorgeslapen.
Ook de mannen zijn al om 20 uur onder zeil gegaan.
Elke ochtend staan we rond 7 uur dus uitslapen is er niet bij ;-). We proberen elke dag voor 17 uur op een camping te staan want dan wordt het al echt donker hier. Ook koelt het dan echt af.
Elke avond slapen we op tijd, moe van alle indrukken van dit prachtige land!

De camper is trouwens geweldig, een mooi ding, nog aardig nieuw. 80.000 km op de teller en net nieuwe banden eronder.
Het is een 6 persoons dus ruim genoeg voor ons viertjes. Niels slaapt bovenin, Roelof en ik achterin en Sander in het midden. Het bed van Sander bouwen we elke dag weer om tot zitbankje voor onderweg.

Elke ochtend worden we wakker met het gezang van allerlei vogels,
Anders dan die in Nederland. De een noemen we een kalkoen, maar dan zonder al die lelletjes. We zullen eens opzoeken hoe ie eigenlijk heet.

Dinsdag 5 juni, staat de wekker op 7 uur. We gaan lekker douchen, ontbijten en om 9.45 stappen we in de Crocodile express. Dit is een klein bootje met gids die over de Daintree river vaart, op zoek naar krokodillen.
Eerst zagen we in een boom aan de oever al een slang liggen en een klein kikkertje op een blad. De gids wist wel een beetje waar de plekken waren waar ze zich verstoppen. Even later een paar krokodillen, eerst 2 vrouwtjes en daarna een mannetje. De gids wist te vertellen dat de mannetjeskrokodil de dag ervoor een varken had opgegeten, hij had ook een hele dikke buik nu. Het vee komt langs de rivier water drinken dus met een beetje pech , pakt de krokodil ze. De gids heeft ook een naam voor elke krokodil, hij herkent er een paar die hij vaak tegenkomt.
Vervolgens nog een paar vogels, ze leken op een uil maar dat waren het niet volgens onze gids.

Daarna reden we met de camper een aantal kilometers verder waar we onze tocht op de rivier vervolgden met een ander bootje en gids. De rivier was hier een stuk breder en ook hier hebben we weer een aantal krokodillen, slangen en prachtige vogels gezien. Kleine zwaluwen en ijsvogels vlogen mee rondom onze boot, jammergenoeg lukte het me niet om ze op de foto te krijgen.
De ijsvogel hoop ik echt nog op de foto te krijgen deze vakantie...

We hebben nog een stuk gereden, met de pont de rivier over geweest en heerlijk ijs gegeten bij de icecreamcompany. Hier verbouwen ze al het fruit zelf waar ze het ijs van maken, echt geweldig! We hadden oa kokosijs en mango-ijs, jammie!
Nog even wat boodschappen gedaan en op naar de volgende camping in Mossman. Heb even een pan macaroni gemaakt maar we merkten al snel dat we weer echt moe waren. Om 20.30 waren we allemaal weer in dromenland!

Woensdag 6 juni.
Rond 7 uur worden we wakker , weer lekker douchen ontbijten, de boel opbreken en rijden maar weer. Vandaag een rit van ongeveer 100 km voor de boeg, goed te doen.
Onderweg stoppen we een paar keer bij een uitzichtpunt en ontdekte Niels een dode wallabie ( kleine kangaroe) langs de kant van de weg..
We rijden door typisch Australische dorpjes, rijden over lange brede wegen, waar je niemand tegenkomt.
Wat een rust hier en wat is het hier mooi!

Onze eerste bestemming vandaag is het stadje Atherton.
Hier gaan de jongens mountainbiken in de bossen rondom Atherton.
Het viel niet mee om het fietsverhuurbedrijf te vinden. We hadden wel een adres, maar op dat adres zat een woonwinkel !
Er stonden geen mountainbikes tussen de bankstellen, stoelen en tafels.
Roelof even naar binnen om na te vragen waar we naar toe moesten voor de mountainbikeverhuur: bleek de verhuur gewoon aan de balie van de woonwinkel te zijn ( niet echt logisch , maar moesten er wel om lachen)

Op dit moment zit ik op ze te wachten, ben weer benieuwd naar hun verhalen.
Ik heb even een paar boodschappen gedaan en had weer tijd om mijn verslag bij te werken.
We hebben niet altijd wifi hier, maar vanavond ws wel op onze nieuwe camping en kan ik dit weer met jullie delen.
Hoop dat het niet te saai is om te lezen!
We genieten in ieder geval ontzettend, niet in woorden uit te drukken!

We hebben ook even een australische simkaart gekocht, kunnen we s ‘avonds even bellen met Cees en Sue Ellen in Brisbane.
Verder zijn we echt op vakantie, hebben echt geen idee wat er verder op de wereld gebeurd en dat houden we lekker zo.
Tot later! Liefs van ons

Ps de mannen zouden om 14 uur terug zijn op deze plek, maar het is nu 14.45 uur.
Of ze zijn verdwaald of ze hebben het zo naar hun zin en zijn verder gaan fietsen dan wat ze van plan waren ;-)

• 06 Juni 2018 - 09:06

Cees:

Verdwaald dus.... maar ze zijn veilig aangekomen.

• 06 Juni 2018 - 09:11

Branda:

Wat leuk om allemaal te lezen Jolan!!! En wat genieten jullie, heerlijk!!! Maar jij hebt er ook pittige momenten tussen zitten zeg, op.lichamelijk gebied. Hopelijk bederft dat de pret niet.
    Groetjes daar en nog heel veel plezier gewenst!!!!!

• 06 Juni 2018 - 15:30

Susanne:

Gelukkig! Was een beste cliffhanger!
    Is het nog steeds de bedoeling om weer naar Nederland terug te komen ? De laatste keer dat je verliefd werd, ben je toch al gauw 20 jaar gebleven

• 06 Juni 2018 - 20:38

Afke:

Wat een prachtreis, heerlijk om mee te genieten op afstand!